מרסס גב – ידני, ממונע או נטען

אחת מעבודות הגינון שאינה זוכה לתשומת הלב הראויה מבעלי גינות פרטיות, אך נחשבת לאחת העבודות החשובות ביותר עבור חקלאים וגננים מקצועיים היא ריסוס. עבורנו, מטרתם של הצמחים והפרחים היא נוי ואסתטיקה. מבחינתנו, נועדו הצמחים בגינה שלנו לשרת אותנו ביצירת אווירה של טבע בפינה הביתית הקטנה שלנו. בפועל, מהווים הצמחים חלק ממעגל שלם של חיים, ובמעגל הזה משחקים גם וירוסים וחרקים הניזונים מעלי הצמחים, ואם אנחנו רוצים לשמור על הצמחים שלנו שימשיכו למלא את מטרתם עבורנו, אנחנו חייבים לדאוג לבודד אותם מאותם מזיקים, ולשם כך נדרש ריסוס. פעולת הריסוס היא פעולה פשוטה מאוד, ובתנאי שישנם הכלים הנדרשים לביצוע, והכלי המשמש למטרה זו הוא מרסס גב, המגיע בווריאציות שונות.

כיצד פועל מרסס גב?

מרסס גב הוא בעיקרו מיכל פלסטיק גדול אליו מחוברות רצועות נשיאה לגב. מהמיכל יוצא צינור ארוך, שמיועד להוביל את חומר הריסוס מתוך חלל המיכל. פיית הצינור בנויה בצורה כזאת שחומר הריסוס הנוזלי יתפזר בצורת רסס על שטח נרחב ככל הניתן. הדגמים השונים של מרססי גב נבדלים ביניהם באופן בו מבוצעת שאיבת הנוזל מהמיכל אל צינור הריסוס, וככלל ישנם שלושה דגמים מרכזיים המיועדים לשרת את המטרה הזו:

מרסס גב ידני

מרסס גב ידני הוא מרסס שבנו בצורה אותה תיארנו לעיל, כשלרשות המפעיל עומדת ידית קטנה שבלחיצה עליה מבוצעת שאיבה של הנוזל אל כיוון צינור הריסוס. למעשה, בכדי לרסס שטח נרחב, על המפעיל לפמפם את הידית באופן רציף על מנת לשאוב עוד ועוד חומר ריסוס מהמיכל, וליצור זרם קבוע של חומר ריסוס זמין לריסוס על פני הצמחים. זהו הדגם הבסיסי ביותר, ועל אף שהוא לא הנוח שבהם, גננים רבים אוהבים לעבוד איתו בגלל פשטות ההפעלה שלו.

מרסס גב ממונע

מרסס גב ממונע הוא מרסס גב שפעולת השאיבה שלו מבוצעת על ידי משאבה מכנית הפועלת באמצעות מנוע בנזין. על מפעיל המרסס ללחוץ על כפתור או ידית, וכל זמן שפעולת הלחיצה נמשכת, חומר הריסוס נשאב מהמיכל אל צינור הריסוס. מרסס זה מאפשר פעולה מהירה וקלה ללא מאמץ, אך פעולתו כרוכה ברעש רב.

מרסס גב נטען

מרסס גב נטען הוא למעשה מרסס חשמלי שפועל על סוללות ליתיום נטענות, ואינו דורש כבל חשמל לחיבור לנקודת חשמל. מרסס זה, ממש כמו מרסס גב ממונע, מאפשר פעולת ריסוס רציפה בלחיצה רצופה אחת, כשבמקרה הזה, פעולת המנוע היא שקטה מאוד וחלקה.

כיצד מבוצע הריסוס?

ריסוס באמצעות מרסס גב, ובהיבט זה, לא משנה אם מדובר במרסס גב ידני, מרסס גב ממונע או מרסס גב נטען, חייב להתבצע בצורה זהירה ומקצועית, על מנת להבטיח שמצד אחד הצמחים יקבלו את כמות הריסוס המספיקה ושהריסוס יכסה את כל פני שטח העלים, ומצד שני שכמות הריסוס לא תהיה חריגה ברמה שעלולה לגרום נזק לצמח. מדברים אלה אפשר לחשוב שמדובר במדע מדויק, הדורש עבודה סיזיפית במדידת כמויות לאורך כל הריסוס, אך בפועל הכלל הוא מאוד פשוט: לאורך תהליך הריסוס על המרסס ללכת בקצב קבוע לאורך שדרת הצמחים אותם הוא רוצה לרסס, ולהקפיד על כך שמתקבל רסס קבוע ואחיד של חומר הריסוס לאורך מסלול ההליכה. בכל מקרה, אין לבצע ריסוסים נקודתיים או ליישם כמות חריגה של חומר ריסוס על נקודה מסוימת בצמח, רק בגלל שבאותה הנקודה, הצמח נראה קצת חולה, ומן הצד השני, אין לדלג על צמחים כלשהם רק בגלל שהם נראים בריאים.

להמשך קריאהמרסס גב – ידני, ממונע או נטען

בולמי זעזועים גומי

את המונח בולמי זעזועים, מכירים מרביתנו מעולם הרכב. בולם הזעזועים ברכב הוא למעשה בוכנת אוויר, שמאפשרת למתן את זעזועי הרכב כאשר הרכב עולה על מהמורה או נוסע בדרך משובשת. בולמי זעזועים גומי מגיעים מעולם אחר לחלוטין, מעולם האספקה הטכנית, ומשמשים במגוון רחב של יישומים תעשייתיים ומכאניים. בולמים אלה הם למעשה רכיבי מתכת מצופים גומי, ותפקידם הוא למתן ויבראציות וזעזועים בתוך מערכת מכאנית. כך למשל, מנוע של מדחס מייצר המון ויבראציות, שבהיעדר בולם זעזועים גומי מתאים, ייצרו המון רעש ויובילו להרס ושחיקה מהירים של המנוע והמערכות הסמוכות.

כיצד בוחרים בולמי זעזועים גומי?

בולמי זעזועים גומי מגיעים במגוון רחב של גדלים ותצורות, ועל כן נהוג לחלק אותם ל-5 קטגוריות שונות, המיועדות להבדיל בין הסוגים השונים והתאמתם לאפליקציות מכאניות שונות:

קטגוריה A – בולם גומי ושני ברגים

קטגוריה B – בולם גומי, בורג והברגה

קטגוריה C – בולם גומי ושתי הברגות

קטגוריה D – בולם גומי ובורג גומי

קטגוריה E – בולם גומי והברגה

קטגוריות אלה נבדלות זו מזו בעובי שכבת הגומי, תצורת הבולם וצורת ההברגה לחיבור הבולם למקומו. בולם זכר הוא בולם בעל בורג אחד, בולם זכר זכר הוא בולם בעל שני ברגים, בולם זכר נקבה הוא בולם שמצדו האחד ישנו בורג, ומצדו השני הברגה, ובולם נקבה נקבה הוא בולם בעל שתי הברגות. תצורות אלה מאפשרות ליצור שרשרת של בולמים וכן מהוות את אמצעי החיבור של הבולם למערכת. מעבר לכך יש לדעת בדיוק מהו הבולם המתאים למערכת המכאנית, על מנת להבטיח שלא רק ימלא את תפקידו, אלא גם יהיה בטוח לשימוש ויסייע בשמירה על המערכת המכאנית בה הוא מותקן.

מה משמעות עובי הגומי של הבולם?

עובי הגומי קובע למעשה את המידה בה יוכל הבולם למתן את הוויבראציות של המערכת. יחד עם זאת, לכל מערכת מתאים עובי שונה, כשמצד אחד על הגומי למתן את הוויבראציות, אך מצד שני יש לוודא כי הוא אינו גורם נזק למערכת. גומי עבה מדי למשל, עלול להפוך למעין תופסן שמונע מרכיב נע לזוז במקומו את המינימום הנדרש, ובכך גורם לזעזועים להיבלע בתוך הרכיב עצמו, באופן שגורם לו נזק משמעותי. בהתאם לכך, כאשר אתם נדרשים לקנות בולמי זעזועים גומי, חשוב מאוד שתתייעצו עם אנשי המקצוע המתאימים, ואם אין איש מקצוע כזה בסביבה, מומלץ לפנות לנציגי המכירות בחנות אספקה טכנית בה אפשר גם לקנות את הבולמים.

יחד עם זאת, אם מדובר במערכת מורכבת ויקרה, ההמלצה היא חד משמעית, לא לבצע שום צעד ללא ייעוץ והכוונה מיצרן המכונה, או ממהנדס מכונות שידע להתאים לכם את הפתרון הטוב ביותר. כאמור, בולמי זעזועים גומי המותקנים במערכת אך אינם מתאימים לה, יכולים להביא הרבה יותר נזק מאשר תועלת, ומזה אתם בהחלט רוצים להימנע כאשר מדובר במערכת יקרה, מורכבת ואשר עובדת תחת עומסים כבדים.

כמה עולים בולמי זעזועים גומי?

בולמי זעזועי גומי יכולים להגיע ברמות משתנות של מחיר, בהתאם לסוג הבולם, גודלו וכמובן החנות ממנה אתם רוכשים אותם. כיום, ניתן להשיג גם בולמי זעזועים עשויים פולימר מוקשח, הממלאים את תפקידם בצורה סבירה ומחליפים את הבולם המתכתי. בולמים אלה הם זולים הרבה יותר, אם כי יש להשתמש בהם במשורה, אך ורק כאשר הם מתאימים למערכת ולעומסים בהם היא עובדת. בולמי זעזועים מתכתיים יכולים לעלות החל מעשרות שקלים ועד מאות שקלים ליחידה, בהתאם לבולם הספציפי הנדרש לכם.

 

להמשך קריאהבולמי זעזועים גומי