שנה עשרים ושלוש
גיליון מס' 290
מאי
ראשי חדשות צרכנות נבונה פופוליטיקה בית המשפט מאזני צדק
יחסים וזוגיות
אסטרולוגיה סודוקו
צרכנות אורהל'ה המרכלת נדל"ן ספורט קוראים כותבים לוח הקריות דבר העורך תשבץ

 
הבולדוזר
כאחד השרים המוצלחים בממשלת נתניהו וכחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, קנה לעצמו שר התחבורה והשר לענייני מודיעין, ישראל כץ, מקום של כבוד ב״ליכוד״ ובהנהגת המדינה.

כץ: הפך מח״כ אלמוני לאחד השרים המוצלחים בממשלות האחרונות. כשר תחבורה, הנהיג את מדיניות “שמים פתוחים״, הביא לפתיחת “כביש 6״ וחיבר את הפריפריה למרכז. משוכנע, שניסיונו העשיר בתחומים ביטחוניים, כלכליים וחברתיים, יחד עם היותו שועל פוליטי וותיק, יהפכו אותו לראש הממשלה הבא (צילום יח״צ)



מאת: גל זייד

השר כץ (61.5), נשוי ואב ל-2, מתגורר עד היום במושב כפר אחים, בו נולד. במהלך לימודיו באוניברסיטה העברית, הנהיג פעילויות אלימות נגד סטודנטים ערבים, דבר שהביא להשעייתו מהלימודים. את הקריירה הפוליטית החל כעוזרו של אריק שרון. מאז שהגיע לכנסת בשנת 98׳, הוא מהווה חלק בלתי נפרד מנוף המשכן, כאשר בתחילה שימש כשר החקלאות, וב-8 השנים האחרונות מכהן כשר תחבורה. לפני כשנה וחצי חל שינוי דרמטי במראהו החיצוני, לאחר שעבר ניתוח לקיצור קיבה, במסגרתו השיל עשרות ק״ג ממשקלו.

בריאיון ל״חדשות הקריות״, מספר השר כץ, על המהפכה התחבורתית שהנהיג, מפרגן לראשי הרשויות בקריות ומגלה, כי לאחר פרישת נתניהו, יתמודד על ראשות “הליכוד״, במטרה להיות ראש הממשלה

בניגוד למנהיגים רבים, שצצים כמטאורים כמעט משום מקום, השר ישראל כץ, בנה את עצמו לאט לאט ובעשר אצבעות, עד שהגיע להיות אחד השרים והח״כים הפופולריים ביותר. כמי שמשמש כאחד השרים המוצלחים בממשלה, כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, כנשיא וועידת “הליכוד״ וכיו״ר המזכירות שלה, קנה לעצמו השר כץ, מקום של כבוד בהנהגה הישראלית ובמיוחד במפלגתו.
בריאיון ל״חדשות הקריות״. מספר השר כץ, על ההישגים הרבים של משרד התחבורה תחת שרביטו, ומגלה כי בכוונתו להתמודד על ראשות “הליכוד״, ולאחר מכן על ראשות הממשלה, לאחר פרישת נתניהו. “יש לי את היכולת והכישורים להנהיג את המדינה״, אומר כץ, שהצלחתו לחולל רפורמות במשרד התחבורה ולהוציא לפועל מגה-פרוייקטים משלב התיכנון הראשוני ועד היישום בפועל, הביאה לו את הכינוי “בולדוזר״.

כץ (61.5), נשוי ואב ל-2 בנות, נולד וגדל במושב כפר אחים שליד קרית מלאכי, שהוקם ע״י עולים דתיים מרומניה ומהונגריה. בנעוריו למד בישיבה התיכונית “אור עציון״, ולאחר מכן הוריד את הכיפה. בשנת 73׳ התגייס לצה״ל, התנדב לצנחנים ועבר הכשרה כלוחם. בתקופת מלחמת ההתשה לחם במובלעת הסורית, ולאחר מכן עבר קורס קציני חי״ר. בהמשך חזר כץ לחטיבה, שם שימש כמפקד מחלקה והגיע עד לדרגת סרן. בתום שירותו הצבאי, השלים תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים.

כבר במהלך לימודיו באוניברסיטה, היה השר כץ, פעיל פוליטית ושימש כיו״ר אגודת הסטודנטים. יחד עם סטודנט נוסף, צחי הנגבי, שאף הוא מכהן היום כשר בממשלה, הוביל שורת מהלכים אלימים, ובהם פיזור התקהלויות של סטודנטים ערבים באמצעות שרשראות ברזל, ואף כליאת רקטור האוניברסיטה בחדרו, כמחאה לטענתו על ההתעלמות מהאלימות הערבית בקמפוס. במרץ 81׳ הוא אף הושעה מלימודיו בשל פעילויותיו האלימות. לאחר סיום לימודיו, התמנה כץ לעוזרו של אריק שרון, ששימש אז כשר בלי תיק, ולאחר מכן כשר התעשייה והמסחר. בבחירות לכנסת ה-14, הוצב במקום ה-34 ברשימה משותפת של “הליכוד״, “גשר״ ו״צומת״. אמנם לאחר הבחירות הוא נשאר בחוץ, אלא שבנובמבר 98׳ הושבע לכנסת במקומו של אהוד אולמרט, שמונה לראש עיריית ירושלים. כבר בשנותיו הראשונות התבלט מאוד, ובין השאר היה יו״ר וועדת הכספים, וחבר בוועדת חוץ וביטחון, בוועדת חוקה, חוק ומשפט, בוועדת הכנסת ובוועדת פנים ואיכות הסביבה. במקביל צבר כוח רב בעת ששימש כנשיא וועידת “הליכוד״. בשנת 2003, לאחר הבחירות לכנסת ה-16, מונה לשר החקלאות. בינואר 2006 פרש מהממשלה יחד עם שאר חברי סיעתו, ולקראת הבחירות לכנסת ה-17, נבחר במקום ה-12 ברשימת “הליכוד״. עם הזמן צבר פופולריות רבה במרכז “הליכוד״, ולקראת הבחירות לכנסת ה-20, שובץ במקום השלישי ברשימת מפלגתו לכנסת. עוד לפני כן נבחר לתפקיד שר התחבורה והבטיחות בדרכים, תפקיד בו הוא משמש מאז מרץ 2009, אז הוקמה ממשלת נתניהו השנייה. בממשלה הנוכחית הוא משמש גם כשר לענייני מודיעין וכחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. לפני כשנה וחצי עבר, בהמלצת רופאיו, ניתוח לקיצור קיבה, במהלכו השיל עשרות קילוגרמים ממשקלו, מה שמשווה לו מראה צעיר.

כאשר הוא מדבר על תפקידו כשר התחבורה והבטיחות בדרכים, עיניו נוצצות וניכר עליו, שמדובר בתחום הקרוב מאוד לליבו. “בשמונה השנים האחרונות בהן אני מכהן בתפקיד, מתחוללת מהפכה תחבורתית בלתי רגילה ברחבי המדינה״, הוא פותח. “הכרזתי על רפורמות שונות, ובהן רפורמה ברכבת ישראל, רפורמה בענף הרכב, שתביא להוזלה משמעותית לרווחת הצרכנים, ורפורמה בנמלי הים, שתביא להגברת התחרות באמצעות הקמת נמלים מתחרים בחיפה ובאשדוד. פעלתי לחבר את הפריפריה הצפונית והדרומית ואת ירושלים למרכז הארץ, באמצעות כבישים מהירים ומסילות רכבת. בנוסף, במסגרת מדיניות ‘שמים פתוחים׳, חתמתי על הסכם, במסגרתו ייפתחו שמי ישראל בפני כל חברת תעופה אירופית, וחברות ישראליות יוכלו להפעיל טיסות לשדות תעופה בכל אירופה. בנוסף, השקתי את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, במסגרתה ניתן לשלב בין כלל אמצעי התחבורה במטרופולין בתעריף אחד, תוך הוזלות של עשרות אחוזים במחירי המנויים, דבר שגם תושבי חיפה והקריות חשים היטב״.

אלו שינויים תחבורתיים נעשו באיזור הצפון וייעשו בעתיד, במהלך כהונתך?
מטרופולין חיפה והקריות, יחד עם איזור הגליל המערבי, הפך לאחד האיזורים המפותחים במדינה מבחינת תשתיות ותחבורה ציבורית, וזה לא המצב שהיה ערב כניסתי למשרד התחבורה, לפני 8 שנים. בשנים האחרונות קידמנו והוצאנו לפועל בצפון, פרוייקטים אדירים, כמו המטרונית, כביש “עוקף קריות״, חידוש פניה של “רכבת העמק״ עד בית שאן והארכת “כביש 6״ עד איזור מחלף סומך וצפונה, כאשר כביש זה יגיע דקות בודדות מקרית אתא. בנוסף, באחרונה השקתי את נסיעת המבחן של רכבת ישראל עד כרמיאל, ואין ספק שחיבור הפריפריה הצפונית למרכז, תביא לשידרוג בתחום התעסוקה ובתחומים נוספים, תוך שיפור ניכר של איכות חיי התושבים. כל הבנייה המדהימה בה אני נתקל בביקוריי בקריות, הינה בין השאר הודות לפיתוח התשתיות התחבורתיות.

מה דעתך על הקיפאון הממושך במשא ומתן עם הפלסטינים?
הם האשמים הבלעדיים. הפלסטינים קיבלו במהלך השנים הצעות נדיבות במיוחד, אך פסלו כל אפשרות. עד היום הם אינם מוכנים להכיר בזכותנו כיהודים להתיישב, כיישות לאומית, בחלק כלשהו של מדינת ישראל, תוך שהינם מנופפים בסעיף “זכות השיבה״, כתנאי לכל הסכם עתידי. זו אחת הסיבות, שאני רואה חשיבות רבה בהתמקדות ביוזמות כלכליות-איזוריות, שיאפשרו להביא לתשתית שעשויה להוביל לנורמליזציה עתידית, תוך שיתוף פעולה כלכלי עם מדינות שכנות. אני מקדם פרוייקט רחב היקף להביא לחיבור “רכבת העמק״ עם ירדן ומדינות ערביות נוספות במזרח, לו אני קורא “תוכנית המסילות לשלום כלכלי איזורי״. חיבור המסילות עד ירדן, יביא לשידרוג עצום של כל האיזור ברמה הכלכלית. החזון שלי מדבר על חידוש ימיה כקדם של מסילת הרכבת בה נסעה הרכבת העות׳ומאנית לפני 100 שנה. כל התשתיות עליהן אני מדבר, עשויות להוות בסיס מצויין להסדר מדיני שייקבע בעתיד.

נראה, שיש לך קשר מיוחד עם ראשי הרשויות בקריות?
בהחלט כן. אני תמיד נהנה לסייר בקריות ולראות את הפיתוח המדהים, ולא רק בתחום התחבורה. ראשי הערים בקריות הם תופעה חריגה ונדירה במדינת ישראל, מכיוון שבניגוד לראשי רשויות רבים אחרים, יש להם מודעות עצומה לתחבורה הציבורית, והם עושים הכל כדי להביא לשידרוגה לרווחת התושבים, וזו אחת הסיבות שכל כך קל לנו לפתח את האיזור יחד.

כחבר קבינט וכשר לענייני מודיעין, איך אתה רואה את בעיות האיזור ברמה הביטחונית?
עבורי, הדבר החשוב ביותר הינו לשמור על ביטחון המדינה, והבעיה המרכזית היא התפשטותה של איראן והגעתה עד האיזור שלנו. לטעמי, הישארות איראן בתוך סוריה, היא דבר מטריד ומדאיג במיוחד ועלינו לעשות הכל כדי למנוע אפשרות של התעוררות החזית הצפונית, הכוללת את חיזבאללה בלבנון ואיראן בסוריה. האינטרס שלנו הוא לדחוק את איראן לאחור, שלא יתבססו בתוך סוריה ויקימו נמל ימי. כאן נכנסת לתמונה ארה״ב, ואני בהחלט יכול לומר, שממשל טראמפ מצוייד במדיניות חוץ שונה מזו של קודמו והרבה יותר מעורבת, ובניגוד לממשל אובמה, הוא רואה באיראן חלק מהבעיה ולא חלק מהפיתרון. התרשמתי מאוד מהתנהלותו של טראמפ, הן בכל הקשור להפצצה בסוריה, והן בכל הקשור לכך שהם מנסים למנוע את חימוש החיזבאללה. כמעצמה החזקה בעולם, לארה״ב יש חשיבות עצומה בהתערבותה במזרח התיכון, ובמיוחד בכל הקשור לאינטרסים של ישראל, ואני מקווה שהם ימשיכו להפעיל את כל כובד משקלם על האיזור לטובתנו.

כץ עם ראש עיריית קרית מוצקין, חיים צורי, והמשנה לראש העיר קרית ביאליק, יוסי דואק: מעריך מאוד את ראשי הרשויות בקריות, המהווים עבורו תופעה חריגה במדינה, מכיוון שהם מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית. תמיד נהנה לחזור ולבקר בקריות

אינך חושש, שיוגש כתב אישום נגד נתניהו, בגין החקירות נגדו?
יש לי אמון מלא בראש הממשלה ואני מקווה שהעננה המרחפת מעל ראשו, תוסר במהרה. יחד עם זאת, יש לי גם אמון מלא ברשויות החוק, שיפעלו במהירות וביעילות.

מה דעתך על הדיבורים להביא להקדמת הבחירות?
איני סבור שזה דבר חכם. כאשר היו דיבורים על הקדמת הבחירות, על רקע הסיכסוך סביב תאגיד השידור הציבורי, אני הייתי הראשון שאמר, כי אין לעשות זאת בשום אופן.

איך אתה רואה את מדינת ישראל, ערב יום הולדתה ה-69?
עבורי, מדובר בסוג של נס, מכיוון שמדינת ישראל הוקמה באיזור עוין וקשה, ולמרות כל המכשולים, היא הצליחה להתפתח תוך כדי תנועה, להקים צבא מהטובים בעולם ולהפוך למעצמה בתחום הכלכלי ובתחומים נוספים. כיום אנו אי של יציבות ושפיות במזרח התיכון.

איפה נראה אותך בעוד כמה שנים?
ביום שנתניהו יסיים את תפקידו, אתמודד על ראשות “הליכוד״, ולאחר מכן על ראשות הממשלה. אני משוכנע, שהניסיון העשיר שלי הן בתחומים ביטחוניים, כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, והן כשר בכיר, עם עשייה מוכחת בתחומים כה רבים, ובהם כלכליים וחברתיים, תוכל להביא אותי למקומות הגבוהים ביותר.

תהיה ראש הממשלה הבא?
אומר זאת כך: ל״ליכוד״ היו ארבעה מנהיגים שהגיעו לראשות הממשלה, ולהערכתי, אני אהיה החמישי.


תגובות:
7: כץ בולדוזר של עשייה.רואים תוצאות בשטח - חיליק זמיר


4/5/2017    09:40

6: כץ מבין עיניין - נאור
הוא יודע שהאינטרס של איראן בסוריה יכול להוות לנו בעיה בעתיד

1/5/2017    11:19

5: צריך להנהיג את הליכוד - ג. אפשטיין
רק חבל שהמפלגה הזאת כל כך מסועבת ומושחתת שאין סיכוי בעולם להזיז את נתניהו מהראשות כל עוד הוא ירצה בכך

1/5/2017    10:58

4: ישראל כץ ראש הממשלה הבא.על בטוח. ראוי. - גלעד


30/4/2017    19:12

3: הנה בא ראש הממשלה הבא - צחי
אלה אם ביבי יצליח לתקוע לו מקל בגלגלים

30/4/2017    17:02

2: פעם הוא גם היה ניראה כמו בולדוזר - איציק
איזה שמן הוא היה
איך הוא ירד יפה
רק שישמור על זה

30/4/2017    14:24

1: הליכודניק היחיד הנורמאלי - רז מאיר
הוא היחיד שבאמת עושה ומקדם דברים
כל השאר אנלפבתים אוכלי חינם

30/4/2017    13:34



שלח תגובה:
שם:

כותרת:

תוכן:




 
כל הזכויות שמורות © חדשות הקריות עיתונות ותקשורת בע"מ
יצירת קשר עם: העורך הראשי  |  מנהלי האתר